Lupin Shipping fast i dansk hamn

Mer än 378 000 kronor i löneutbetalning till besättningen krävdes för att Lavinia skulle få segla vidare. I helgen kvarhölls det svenskägda fartyget i Danmark efter att en ITF-inspektion avslöjat att rederiet betalat betydligt mindre i lön till besättningen än vad som står i avtalet.

Danska Sjøfartsstyrelsen höll kvar fartyget, som ägs av Lupin Shipping i Varberg och är flaggat på Saint Vincent Grenadinerna, tills besättningen hade fått hela sin avtalsenliga lön utbetalad till sina bankkonton.

Det var i fredags morse som en oanmäld ITF-inspektion på fartyget avslöjade fifflet med lönerna. Besättningen skulle ha lön enligt ITF:s TCC-avtal, men fick i realiteten betydligt mindre i lönekuverten. Matroser som skulle få motsvarande 18 000 kronor i lön enligt TCC-avtalet hade i sina anställningsavtal endast en lön på 11 000 kronor.
– Det känns bra att besättningen har fått de löner som de har rätt till, säger Peter Skoglund, ombudsman på Seko sjöfolk. Jag har fått kopior på alla bankutbetalningar så jag vet att de har blivit utförda.

Lavinia kunde på måndagen avgå från Kolding i Danmark, en hamn som fartyget trafikerar regelbundet, för vidare färd till Ålborg och Klaipeda i Litauen. Besättningen består sammanlagt av sju personer från Litauen och Ryssland.
– Fartyget kommer att bevakas regelbundet framöver. Det är mycket ovanligt att fartyg med kollektivavtal bryter mot det. När det gäller svenskägda men utlandsflaggade fartyg så är det första gången som det kommit till min kännedom, säger Peter Skoglund.

Morten Bach, ITF-inspektören som upptäckte de felaktiga löneutbetalningarna, berättar att han undersökt lönerna så långt tillbaka som det går med nuvarande besättning vilket också förklarar den relativt stora summan pengar.
– Rederiet ville egentligen betala ut lönen kontant men jag ville försäkra mig om att de fick lönerna utbetalda till sina bankkonton, jag har vid andra tillfällen varit med om att besättningen har blivit tvingade att ge tillbaka de pengar vi fått fram, säger Morten Bach.

Han berättar att ITF kommer att fortsätta att hålla ett öga på fartyget och Lupin Shipping när rederiets fartyg kommer till Danmark.
– Det här är en signal att vi inte tolererar sådana här saker med fartyg som trafikerar Östersjön och Danmark, säger han.

Lupin Shipping har tidigare avslöjats när de tänjt på reglerna. Rederiet blev upptaxerade av Skatteverket med 7,9 miljoner kronor för åren 2007-2010. Lupin Shippings ägare hävdade att verksamheten bedrevs från Kingston på Saint Vincent där fartygen är registrerade medan Skatteverket kunde bevisa att det faktiska driftsstället var en lokal i Falkenbergs hamn.
TEXT JÖRGEN TIGER