Vanliga frågor
Vi befinner oss i en extraordinär situation där Sverige liksom andra länder i hela världen försöker begränsa smittspridning av coronaviruset.
Det råder stor osäkerhet om händelseutvecklingen, det finns ingen som vet vad som kommer att hända inom den närmaste framtiden.
Seko har också sammanställt vanliga frågor och svar om Corona. Dessa hittar du här.
Frågor som rör smittspridningen och samhällsinsatserna för att begränsa den hänvisar vi till krisinformation.se
Välj kategori
- Allmänt
- Semester och vederlagsledighet
- Läkarintyg och smittspridning
- Försäkringar
- Korttidspemittering
- Tidsbegränsad anställning (Vikarie, visstids- eller säsongsanställd)
- Bosatt i Finland
- Inte medlem i Seko sjöfolk
- Uppsägning
Allmänt
-
Din arbetsgivare ska ge dig den information du behöver om ditt arbete. Du kan också vända dig till din lokala fackliga representant inom ditt rederi. Kontaktuppgifter hittar du här.
Samtidigt är ovissheten en del av krissituationen, läget kan förändras snabbt. Vi sammanställer därför kontinuerligt information om vad som händer inom olika rederier under rubriken "Aktuellt läge" som du hittar bland nyheterna under Aktuellt (här).
Vid avgörande händelser och förhandlade lokala avtal skickar vi ut särskilda medlemsbrev för det berörda rederiet, per e-post. Se därför till att vi har din e-postadress. Mejla sjofolk@seko.se om du är osäker. Du som bor inom Sverige kan själv uppdatera din e-postadress här.
-
Ett varsel är en förvarning om uppsägning. Du är med andra ord inte uppsagd, en uppsägning ska vara skriftlig och ges till dig personligen. Vid uppsägning så ska din lokala fackliga sektion förhandla med arbetsgivaren. Läs mer angående varsel här.
-
Så länge ingen annan information kommer från Seko sjöfolk om en uppgörelse med bolaget så utgår lön enligt anställningskontrakt. Som arbetstagare har man en arbetsskyldighet i hela företaget där man är anställd.
-
Är du hemma och har ett pågående giltigt tim- och periodschema så ska du enligt färjeavtalet stå till arbetsgivarens förfogande och snarast kunna inställa dig på arbetsplatsen igen.
-
Nej, en arbetsgivare kan aldrig ensidigt ändra en anställning. Det är viktigt att du genast tar kontakt med dina lokala fackliga företrädare om ett sådant förslag presenteras.
-
Ja, du kan gå med och inträdesdatum räknas från första dagen i månaden som du ansöker om inträde. Ta kontakt med Sekos a-kassa för vidare information.
-
Mitt fartyg är upplagt, min chef har gett mig helt andra arbetsuppgifter än jag brukar ha, får de göra så? Lyssna
Ja, arbetsgivaren leder och fördelar arbetet och kan därför be dig att göra arbeten som du normalt inte gör.
-
Är du sjukskriven så händer ingenting gällande permittering. Arbetsgivaren förfogar inte över en anställd som är frånvarande på grund av sjukskrivning. Ett varsel är just bara ett varsel, sker det sedan uppsägningar så beror det på vilken anställningstid man har, alltså om man blir uppsagd eller får vara kvar. Den som är sjukskriven är inte skyddad från uppsägning.
-
Vid föräldraledighet händer ingenting gällande permittering. Arbetsgivaren förfogar inte över en anställd som är frånvarande på grund av föräldraledighet. Ett varsel är just bara ett varsel. Du kan inte bli uppsagd under din föräldraledighet. Är du föräldraledig får du inte sägas upp förrän du är tillbaka i tjänst igen.
Semester och vederlagsledighet
-
Jag har innestående vederlag. Kan arbetsgivaren tvinga mig att vara hemma på vederlagsledighet? Lyssna
På färjeavtalet så kan arbetsgivaren i samband med förändring av tim- och periodschema kan arbetsgivaren lägga ut innestående vederlag. På årsarbetstidsavtalet finns inget vederlag och då kan heller inget vederlag läggas ut.
-
Har du sparad semester i enlighet med semesterlagen (5 dagar per år i 5 år) så kan arbetsgivaren inte tvinga dig att ta ut den.
Har du äldre sparad semester än 5 år så kan den komma att läggas ut.
-
Din rätt till fyra veckor sammanhängande semester under semesterperioden kvarstår. De dagar från tidigare år som är sparade i enlighet med semesterlagen är skyddade under förutsättning att det framgår att de sparats på detta sätt och att de inte är äldre än fem år.
I denna krissituation har vi lokalt förhandlat i några rederier om att flytta huvudsemesterperiod tillfälligt från maj–september till senare under semesteråret. Detta för att rädda arbetstillfällen och bolagen. Kolla med din sektion om vad som gäller.
-
Nej. Inte enligt nuvarande kollektivavtal. Detta skulle i så fall kräva förhandling mellan fack och arbetsgivare.
I denna krissituation har vi lokalt förhandlat i några rederier om att flytta huvudsemesterperiod tillfälligt från maj–september till senare under semesteråret. Detta för att rädda arbetstillfällen och bolagen. Kolla med din sektion om vad som gäller.
-
Varför blir jag hemskickad på vederlagsledighet, när mina kollegor som arbetar på poolavtalet får jobba? Lyssna
Det beror på att ni går på olika avtal. Om du arbetar på färjeavtalet och har en stor vederlagsbank, så kan arbetsgivaren förändra ditt schema och lägga ut ditt innestående vederlag. Medan det i årsarbetstidsavtalet inte finns något vederlag, vilket gör att de poolanställda inte kan få något innestående vederlag utlagt.
Läkarintyg och smittspridning
-
Vad måste min arbetsgivare göra för att minimera risken att jag som anställd blir smittad av covid-19? Lyssna
För att minimera risken för smittspridning ska alla arbetsgivare göra en riskbedömning enligt arbetsmiljölagens regler. I riskbedömningen ska det finnas en planering om hur eventuell smitta eller misstänkt smitta ska handhas. Din arbetsgivare ska informera dig om vad som gäller.
-
Är jag skyldig att arbeta med munskydd eller annan skyddsutrustning för att minska smittspridningen? Lyssna
Arbetsgivaren ska tillhandahålla den skyddsutrustning som behövs och även informera om smittrisker. I varje situation där skyddsutrustning kan vara en lösning måste arbetsgivaren göra en riskbedömning i samråd med skyddsombudet om hur situationen ska hanteras.
-
Kravet på läkarintyg från den åttonde sjukdagen är tillfälligt borttaget. Liksom kravet om att lämna läkarintyg till arbetsgivaren dag 15.
För tillfället gäller detta:
Om du är sjuk i mindre än 21 dagar behöver du inte skicka något läkarintyg till Försäkringskassan när du ansöker om sjukpenning. Försäkringskassan kan dock i efterhand behöva begära in medicinsk information.Om du fortfarande är sjuk när det har gått 21 dagar, måste du skicka ett läkarintyg till Försäkringskassan. Genom att skicka läkarintyget berättar du för Försäkringskassan att du fortfarande vill ha sjukpenning.
Mer information om detta hittar du på Försäkringskassans hemsida. -
Om du har smittats av coronavirus i arbetet och fått sjukdomen covid-19 kan det vara en arbetsskada. Covid-19 är sedan april 2020 godkänd av ILO som arbetssjukdom. Har du fått post-covid (långtids-covid) och misstänker att du blivit smittad på arbetsplatsen ska du höra av dig till din lokala fackliga part för att få hjälp. På anmalarbetsskada.se/corona finns information.
Försäkringar
-
Som medlem i Seko sjöfolk är du till viss del försäkrad via Folksam. För frågor angående reseförsäkring, sjuk och olycksfallsförsäkring hänvisar vi till Folksams hemsida för uppdaterad information.
Korttidspemittering
-
Seko har tecknat avtal med arbetsgivarorganisationerna om korttidspermittering, vad händer nu? Lyssna
Alla rederier som har ett kollektivavtal med Seko kan teckna ett korttidspermitteringsavtal. De rederier som är intresserade av detta, förhandlar då med Seko om ett tillämpningsavtal där det framgår vem som blir permitterad och med hur stor procent. Din arbetsgivare informerar dig om du är aktuell för permittering. Om du blir det, så ska du få ett schema där det framgår när du ska vara tillgänglig för arbetsgivaren.
-
Alla rederier som har ett kollektivavtal med Seko kan teckna ett korttidspermitteringsavtal.
Avtalet innebär att ett en arbetsgivare kan få ersättning på upp till 50% av lönesumman. Så din arbetsgivare kan minska din arbetstid med 60 % men du får 90% av en heltid i lön.Från och med 1 maj till och med den 31 juli 2020 förstärker regeringen möjligheten för korttidspermitteringen så att din arbetsgivare, efter förhandling med Seko lokalt, kan minska din arbetstid upp till 80 % samtidigt som du då får behålla 88% av din lön, inklusive alla tillägg.
Läs mer här på regeringens hemsida. -
Om Seko och arbetsgivarorganisationerna är överens, varför måste det då skrivas ett särskilt avtal i varje rederi? Lyssna
Det som arbetsgivarorganisationerna och Seko har undertecknat är ett ramavtal som sätter villkoren alltså grunden. I varje rederi ska ett tillämpningsavtal skrivas, ett lokalt avtal anpassat efter det specifika rederiet. I detta tillämpningsavtal ska det framgå vilka som ska permitteras, med hur många procent som varje anställds arbetstid ska minskas med, samt hur länge permitteringen ska gälla.
-
Avtalet mellan parterna om korttidspermittering skrevs den 17 mars (SARF) respektive 19 mars (Almega). Från dessa datum kan det skrivas ett tillämpningsavtal. Tillämpningsavtalet kan börja gälla omgående.
-
Det gör arbetsgivaren. Permittering behöver inte följa någon turordning utan arbetsgivaren kan ensidigt bestämmer vem som blir permitterad.
-
Nu när regeringen förstärker korttidspermitteringen upp till 80 %, innebär det att det gäller mig som redan är korttidspermitterad på färre procent? Lyssna
Nej inte per automatik. Det krävs alltid en lokal förhandling mellan din arbetsgivare och Seko om i vilken utsträckning en anställd kan blir permitterad.
Flera rederier har redan förhandlat ett lokalt tillämpningsavtal och verkställt korttidspermittering. För att nyttja det förslag som regeringen lade fram den 14 april om 80 procentig permittering, som tillfälligt gäller mellan 1 maj till och med den 31 juli, krävs nya förhandlingar mellan rederiet och Seko lokalt.
-
Om jag bara får 90 % av lönen när jag bli permitterad kan jag använda min inkomstförsäkring för att täcka upp förlusten på 10%? Lyssna
Nej, inkomstförsäkringen villkoras av att du får ersättning från a-kassan. Vid korttidspermittering utgår lön från arbetsgivaren som i sin tur får ersättning från staten.
-
Ja, Almega som är arbetsgivarorganisation på skärgårdssidan tecknade ett avtal om korttidspermittering den 19 mars.
-
Jag har blivit inkallad till jobb under permittering, i vilken utsträckning ska jag vara tillgänglig för arbetsgivaren? Lyssna
Arbetsgivaren ska meddela dig om till vilken procent du är permitterad och när du då ska arbeta den resterande procenten. Är du till exempel permitterad till 60% så ska du de övriga 40% stå till arbetsgivarens förfogande. Om då arbetsgivaren väljer att låta dig gå hem, är det alltså viktigt att det i ditt schema framgår när du ska arbeta eller stå till arbetsgivarens förfogande.
-
Min arbetsgivare bedriver upphandlad trafik som helt eller delvis finansierade av staten, kan jag bli korttidspermitterad? Lyssna
Då kommer vi först överens med arbetsgivaren om ett tillämpningsavtal, där vi accepterar att en anställd blir permitterad och går ner i arbetstid på en viss procent. Sen är det upp till arbetsgivaren att få ersättning från staten. Så finns ett tillämpningsavtal så kan du bli korttidspermitterad.
-
Här gäller samma regler som i vanliga fall, du är fortsatt anställd enligt ditt anställningskontrakt och då behöver du ansöka om bisyssla i enlighet med vårt kollektivavtal. Har du en godkänd bisyssla sedan tidigare kan du fortsätta med den, men du får inte börja med en ny.
-
Permittering används för att sänka arbetsgivarens kostnader för lön till arbetstagare. Om ett företag får sänkta kostnader så kan det bättre klara sig ur krisen. Ju bättre ett företag klarar av en kris desto fler anställda har chans att behålla sitt arbete när krisen väl är över.
Tidsbegränsad anställning (Vikarie, visstids- eller säsongsanställd)
-
Ditt vikariat gäller enligt ditt anställningskontrakt. Det innebär att du har samma skyldigheter och rättigheter som innan så länge som anställningskontraktet gäller.
-
Jag har jobbat länge som vikarie, visstid och säsong. Efter min senaste anställning blev jag hemskickad och har ingen lön, vad gäller nu? Lyssna
Då du inte har en tillsvidareanställning och är så kallat tidsbegränsat anställd så har du bara ett skydd under den tid då du är anställd. När kontraktet tar slut blir du i detta fall arbetslös.
När anställningen upphör, så är det viktigt att du första arbetslösa dagen tar kontakt med arbetsförmedlingen och a-kassan om du är medlem där. -
Har du skrivit ett anställningskontrakt så gäller det, arbetsgivaren kan inte ensidigt säga upp det. Har du inte skrivit något anställningskontrakt så ska du vända sig till arbetsgivaren.
-
Det finns inget krav som säger att du måste ha en tillsvidareanställning för att bli permitterad. Villkoren för permittering är att du ska ha arbetat tre månader hos samma arbetsgivare och inte är nyanställd. Om du har ett längre vikariat som ännu pågår kan du alltså bli permitterad.
Bosatt i Finland
-
Jag är bosatt i Finland och jobbar på ett svenskflaggat fartyg. Nu har jag blivit varslad, vad ska jag tänka på? Lyssna
Först och främst är det viktigt att poängtera att du ännu inte är uppsagd. Din uppsägning skall vara skriftlig och personlig och gäller från att du tagit emot den. Då du bor i Finland, men har betalt löpande till svensk a-kassa är det ändå i Finland som du ska skriva in dig som arbetssökande. Kontakta a-kassan för information och övergång till finsk a-kassa.
Mer info hittar du här:
Sekos A-kassa
Finska sjömansunionens A-kassa
Arbetsförmedlingen i Finland -
Nej. Den möjlighet till korttidspermittering som nyligen tillkommit i Sverige innebär för dig som anställd att du får din permitteringslön via din arbetsgivare. Se även frågor och svar om korttidspermittering.
Inte medlem i Seko sjöfolk
-
Det avgör det fackförbund du är medlem i. Här gör olika förbund på olika sätt. Kontakta ditt förbund. Om du arbetar på en arbetsplats där Seko har kollektivavtal, men är medlem i ett annat LO-förbund som meddelat att det inte kan företräda dig, så kontakta vår medlemsservice så hjälper de dig vidare.
Medlemsservice kontaktuppgifter: 0770-45 79 50, sjofolk@seko.se -
Du är alltid välkommen som medlem. Vi kommer förhandla för dig och företräda dig. Med undantag för tvister i arbetsdomstolen, då krävs det att du varit medlem i Seko i två månader innan orsaken till tvisten ägde rum, för att vi ska kunna företräda dig. Bli medlem här
Uppsägning
-
Lagligt sett äger arbetsgivaren frågan om arbetsbrist fullt ut. Ett företag behöver inte visa att det går dåligt för att kunna hävda arbetsbrist, utan behöver bara hävda till exempel ekonomiska skäl för arbetsbristen.
-
Det är omöjligt att svara på innan förhandlingarna är klara. När de är klara kommer arbetsgivaren att kontakta de personer som blir uppsagda. Den som inte blir uppsagd, kan få byta både fartyg och arbetsuppgifter.
-
Ja, arbetsgivaren kommer att upprätta en lista över alla anställda utifrån anställningstid.
-
Arbetstagare får tillgodoräkna sig en extra anställningsmånad för varje anställningsmånad som arbetstagaren har påbörjat efter fyllda 45 år. Sammanlagt får arbetstagaren dock tillgodoräkna sig högst 60 sådana extra anställningsmånader.
-
Om det går bättre för rederiet framöver och de behöver anställa igen, har jag rätt till återanställning då? Lyssna
Om du har varit anställd i sammanlagt mer än tolv månader under de tre senaste åren hos samma arbetsgivare och blir uppsagd på grund av arbetsbrist och har tillräckliga kvalifikationer så har du företrädesrätt till återanställning. Detta gäller under uppsägningstiden och därefter inom nio månader efter att din anställning upphört.
Vid uppsägning ska du göra anspråk på företrädesrätt till återanställning. När det är gjort ska arbetsgivaren bekräfta detta. -
När förhandlingen är avslutad kan bolaget när de vill påbörja uppsägningarna. Arbetsgivaren måste skriftligen delge dig som blir uppsagd. Är du orolig för din anställning så hör av dig till din arbetsgivare.
-
Uppsägningstiden är för det första beroende av vilket avtal du arbetar under.
Arbetar du på ett fartyg som har ett avtal tecknat mellan Sjöfartens Arbetsgivarförbund (SARF) och Seko (Färja, fraktfartyg) så gäller följande regler: Uppsägningstiden är beroende av din ålder. Om din arbetsgivare säger upp dig har du, om du varit anställd i minst tre månader, rätt till följande uppsägningstid:
En månad under 25 år
Två månader vid fyllda 25 år
Tre månader vid fyllda 30 år
Fyra månader vid fyllda 35 år
Fem månader vid fyllda 40 år
Sex månader vid fyllda 45 årArbetar du på ett fartyg som har ett avtal tecknat mellan Almega och Seko (skärgårdsbåt) så gäller följande regler: Uppsägnigstiden är beroende av din anställstid vid företaget.
1 månad om din anställningstid är mindre än 2 år
2 månader om din anställningstid är mellan 2-4 år
3 månader om din anställningstid är mellan 4-6 år
4 månader om din anställningstid är mellan 6-8 år
5 månader om din anställningstid är mellan 8-10 år
6 månader om din anställningstid är mer än 10 årArbetar du på ett fartyg som saknar kollektivavtal så gäller Lagen om Anställningsskydds regler vilket är följande:
För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av:Två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
Tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
Fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
Fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
Sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år. -
Nej, det påverkar inte. Sekos och rederiets system är två helt olika saker. Att din anställningstid i Sekos system inte stämmer påverkar inte din plats på rederiets lista. Turordningen och vem som sägs upp baseras helt och hållet på arbetsgivarens uppgifter om anställningstid.
-
LAS-listan, eller turordningslistan är inte offentlig och kan inte delas, däremot har man som anställd rätt att ta del av vilken anställningstid arbetsgivaren har om en själv. Så att man kan konfirmera att anställningstiden som arbetsgivaren har stämmer.
-
Alla uppsagda får ett personligt meddelande av arbetsgivaren, där arbetsgivaren berättar hur många dagar du är registrerad som anställd hos dem. Om du anser att rederiets uppgifter är felaktiga behöver du kunna bevisa att din anställningstid är en annan genom att styrka detta med anställningskontrakt, lönespecifikation, sjötjänstutdrag från Transportstyrelsen eller liknande. Om du har dokument som visar att du varit anställd fler dagar, än vad arbetsgivaren först angav, så kommer arbetsgivaren att korrigera detta.
-
Du har samma rättigheter och skyldigheter under din uppsägningstid som under din anställning. Du ska stå till arbetsgivarens förfogande, ha certifikat och läkarintyg i ordning. Under uppsägningstiden har du dock rätt att både söka andra jobb och gå på anställningsintervju. om det är aktuellt.
Observera att giltighetstiden för certifikat och läkarintyg är förlängd.
-
Kontakta Seko sjöfolk på sjofolk@seko.se så ändrar vi ditt betalningssätt från kollektiv avisering till individuell inbetalning. Sedan kan du i din egen bank ansöka om autogiro eller välja e-faktura.