Nytt avtal för skärgårdstrafiken

Mellan 401 och 592 kronor i påslag i tarifferna – plus höjningar i tilläggen. Det nya skärgårdsavtalet blev klart inför månadsskiftet.
– Det blev en ren lönehöjning den här gången. I övrigt är innehållet i avtalet detsamma som föregående period, säger Chang Strömberg, ombudsman Seko sjöfolk.

Publicerad:

Avtalet är på ett år och gäller från och med 1 oktober. Förhandlingarna med Almega startade i mitten av september och dialogen har förts i en god anda, berättar Chang Strömberg, som deltog i Sekos avtalsdelegation.

– Almega sa uttryckligen att de ville göra upp utan Medlingsinstitutets medverkan den här gången. Arbetsgivarorganisationen hade inte heller någon ambition att driva individuella löner som man försökt de två senaste avtalsrörelserna, säger han.

Båda parterna hade från början en ambition att förenkla och förtydliga skrivningar i avtalet men den delen i förhandlingarna föll på en detalj: att facket begärde en obligatorisk kopia från arbetsgivaren om de ingår ramavtal för vikarier.
– När Almega vägrade att ge oss en kopia kunde vi inte backa mer. Man kan undra vad arbetsgivarna egentligen vill dölja när de inte vill gå oss till mötes?

Istället enades parterna att förlänga avtalet under ett år med uppräkning av löner och tillägg med 2,2 procent.
– För vår del kan vi leva med det här avtalet. Lönehöjningen är väl i linje med övriga arbetsmarknaden, säger Chang Strömberg.
Text: Jörgen Tiger

Uppdaterad:
Sidansvarig: Jörgen Tiger