Birger Jarl i planerad konkurs
Birger Jarl kursades för att bli av med personalen, enligt ägaren Leif Ivan Karlsson. Nu ska han driva verksamheten på fartyget vidare i ett nytt bolag – men utan anställd personal.
– Konkursen har inget med själva fartyget att göra utan det är driftbolaget som inte har fungerat, säger Leif Ivan Karlsson.
Leif Ivan Karlsson begärde själv bolaget bakom driften i konkurs i mitten av februari. När Sjömannen når honom på telefon i hans hem i Florida beskriver han situationen under de senaste månaderna som oerhört problematisk. Han berättar att han fått skjuta till närmare fyra miljoner kronor till verksamheten på Birger Jarl från sina övriga bolag.
Enligt Leif Ivan Karlsson har han varit motarbetad av personalen i driftbolaget. Han beskyller även personalen för arbetsvägran och felaktiga sjukskrivningar.
– Jag var tvungen att leja in dubbel personal och kostnaderna blev till slut för stora. Jag vill inte dra alla över en kam, men den gamla personalen gick inte att ändra på, de gjorde inte som vi ville.
Han beskriver konkursen som en "reset", eller nystart. Verksamheten ska drivas vidare som tidigare i ett nytt bolag fast med inhyrd personal.
– Det nya driftbolaget kommer inte att ha några egna anställda utan vi kommer hyra in från bemanningsbolag. Det kommer inte bli billigare för företaget men jag kommer att få en personalstyrka som visar framfötterna. Om de inte gör det kan jag byta ut dem vilket innebär en enorm trygghet för bolaget, säger han.
Enligt Leif Ivan Karlsson har han genomfört konkursen på ett korrekt sätt. Han har gjort rätt för sig, menar han.
– Jag har en enorm moral. Bolaget har inga skulder till leverantörer eller några skatteskulder.
Men en direkt konsekvens av konkursen är att 15 tillsvidareanställda och ett stort antal vikarier och korttidsanställda blir utan arbete. Många av dem riskerar även att inte få ut hela sin avtalsenliga lön eftersom deras lönefodringar överstiger den statliga lönegarantin.
På en fråga om personalens löner hänvisar Leif Ivan Karlsson först till det "svenska skyddsnätet" med lönegaranti och fack innan han utvecklar sitt resonemang:
– De kan inte sitta på soffan och få ut full lön. De får söka ett annat jobb. Det flyger inga stekta sparvar in i munnen.
Facket reagerar starkt på Leif Ivan Karlssons utspel. Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, förutsätter att konkursförvaltaren betraktar sjöpanträtten i sjölagen som en tillgång i konkursen så att de ombordanställda erhåller sina rättmätiga löner – även för det belopp som överstiger lönegarantins maxbelopp.
Facket förutsätter även att länsstyrelsen kommer att kräva regress (återbetalning) på det belopp staten utbetalar.
– Det är inte meningen att en självutnämnd superentreprenör som gett sig in i rederibranschen på äldre dagar ska kunna kursa ett rederi och vältra över lönekostnaderna på skattebetalarna. Här måste staten agera kraftfullt och återkräva sina utgifter i lönegarantin via sjöpanträtten i M/S Birger Jarl, säger Chang Strömberg.
Att skylla bolagets misslyckande på personalen är ynkligt, och ett tecken på oseriöst företagande, menar Chang Strömberg. Leif Ivan Karlsson har ägt och drivit Birger Jarl i sju månader medan de nu uppsagda medlemmarna sammanlagt har mer än 200 års erfarenhet av arbete ombord.
– Att komma och påstå att de är inkompetenta och inte är arbetsvilliga är ett uttryck för att man inte vet vad man sysslar med. Efter övertagandet anställdes fler chefer ombord än som fanns när fartyget gick i trafik på Östersjön. Flera av cheferna fick avgå efter några månader, så entreprenörens ledarskap kanske inte är så "super" som han gör gällande, säger Chang Strömberg.
Text: Jörgen Tiger